Sprekers

Executive Professor TIAS | Fulltime Curious

Wim Groot
Hoogleraar gezondheidseconomie | Universiteit Maastricht

Job Boersma
Psycholoog

Trainer en consultant | Partner Maatschap Holland Consulting Group Amsterdam

Partner i2i

Egge van der Poel
Executive Professor TIAS | Fulltime Curious
Dr. Egge van der Poel is een beta met een alfarandje. Gepromoveerd in de experimentele deeltjesfysica met daarnaast een Bachelor als filosoof. Hij heeft een nieuwsgierige aard en een passie voor communicatie. Hij past niet makkelijk in hokjes en gebruikt die eigenschap om bruggen te bouwen.
Egge probeert een lieve vader te zijn voor de drie jonge zonen die hij en zijn prachtige vrouw samen hebben. Daarnaast werkt hij als Executive Professor bij TIAS en als Freelance Data Scientist. Als freelancer adviseert hij verschillende stakeholders in de zorg, van overheid tot start-ups. Egge is ook veelgevraagd spreker en dagvoorzitter op de thema’s Big Data, Data Science en Innovatie.

Wim Groot
Hoogleraar gezondheidseconomie | Universiteit Maastricht
Prof. dr. Wim Groot (1960) is hoogleraar gezondheidseconomie aan de Faculty of Health Medicine and Life Sciences sinds 1998 en hoogleraar evidence based education aan de School of Business and Economics sinds 2008, beide aan de Universiteit Maastricht. Van 2015 tot 2019 was hij hoogleraar evidence based education and labor market policy aan de Faculty of Economics and Business van de Universiteit van Amsterdam. In 1986 behaalde hij zijn doctoraal diploma economie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij in 1992 promoveerde.
Van 2007 tot 2015 was hij Kroonlid van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ). Op dit moment is hij onder andere lid van de raad van toezicht van de Patiëntenfederatie, lid van de ZoNMW commissies ‘Uitkomstgerichte Zorg’ en ‘Uitkomstgericht Organiseren en Betalen’ en voorzitter van de NWO-Vidi en Veni commissies.
Hij heeft verschillende opdrachten gedaan voor verschillende ministeries, de provincie Limburg, de Europese Commissie, de OECD en de Worldbank. Op dit moment is hij consultant voor de Swiss Agency for Development and Cooperation voor hervorming van het medisch onderwijs in de Oekraïne.
Hij heeft meer dan 350 publicaties in internationale wetenschappelijke tijdschriften en meer dan 50 promovendi begeleid en was onder meer columnist voor het Financieel Dagblad, Algemeen Dagblad, Zorgvisie, Avanta en HO Management. Hij is momenteel columnist voor de Observant en Wynia’s Week.
In 2004 ontving hij een eredoctoraat van de National University of Kiyv-Mohyla Academy in de Oekraïne. Voor meer informatie zie: http://www.researchgate.net/profile/Wim_Groot

Job Boersma
Psycholoog
Job Boersma is auteur, gastspreker en trainer. Als consultant adviseert, coacht en traint hij professionals en organisaties bij lastige bedrijfspolitieke processen en onderhandelingen. Als psycholoog bekwaamde hij zich in micro-expressies en leugendetectie training. Hij studeerde onder meer ‘Facial Action Coding System’ of FACS bij Dr. Erica Rosenberg (scientific consultant voor de TV serie ‘Lie To Me’) en werd daarnaast door voormalig CIA agent James Newberry opgeleid in ’Analytic Interviewing’. Job publiceerde twee boeken te weten “Harder praten helpt niet” en “Ik weet dat u liegt”.

Hans Hopmans
Trainer en consultant | Partner Maatschap Holland Consulting Group Amsterdam
Hans Hopmans has 30+ years of experience in enterprise procurement in different roles (procurement manager, CPO, consultant, trainer, coach). Besides educating on post-academic level and coaching procurement professionals he is co-founder of EURIS (the European Institute for Sales) and Hollands first specialized consultancy firm for Procurement Development & Performance. More recently Hans supported companies in procurement maturity and strategy development, category development and negotiations. Besides procurement, Hans is also expert in Sales Proposition Engineering and making the Sales GamePlan. Hans is a licensed PMA coach.
Mijn specialisatie is het resultaatgericht ontwikkelen en activeren van strategie. Mijn functionele expertise ligt op de vakgebieden inkoop- en leveranciersmanagement, business development, (team)coaching, B2B verkoop- en accountmanagement. Ik ben zeer ervaren met inkoopontwikkeling (w.o. ook CSD en OGSM) en onderhandelen. Mijn ervaring reikt van overheid, het kleine MKB tot en met grote beursgenoteerde bedrijven. Ik heb staf- en lijnervaring. Naast humor, houd ik ervan om teams en organisaties te helpen professionaliseren.

Koos Pecht
Partner i2i

Voorzitter van de raad van bestuur Alrijne Zorggroep

Robert de Snoo
Bestuurder Human & Tech institute

Hans van Santen
Huisarts

Hoogleraar Filosofie | Radboud Universiteit Nijmegen

Jeroen Struijs
Oprichter BUNDLE, expertisecentrum alternatieve bekostiging | Associate professor LUMC | senior onderzoeker RIVM

Yvonne Wilders
Voorzitter van de raad van bestuur | Alrijne Zorggroep
Yvonne Wilders (1963) is voorzitter van de raad van bestuur van Alrijne Zorggroep. Als econoom en accountant startte zij haar carrière bij KPMG daar werd zij als partner voorzitter van de branchegroep gezondheidszorg Europa. In 2008 stapte ze over naar de Raad van Bestuur van het Spaarne Ziekenhuis en stond ze mede aan de wieg van het oncologisch centrum, de implementatie van het EPD en de fusie met het Kennemer Gasthuis tot Spaarne Gasthuis. In 2016 tot en met 2018 was zij lid raad van bestuur bij Cordaan in Amsterdam met als aandachtsgebied de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en GGZ problematiek.
Sinds 1 januari 2019 versterkt zij de raad van bestuur van Alrijne. Als voorzitter van de RvB is zij naast de medische portefeuilles verantwoordelijk voor de (nieuwe) strategie van Alrijne Zorggroep en HR. Ook stuurt zij woonzorg en de keteninnovatie aan. Naast haar werk als bestuurder heeft Yvonne altijd toezichthoudende functies bekleed in maatschappelijke sectoren, zoals stichting eigen haard, IKNL en het aidsfonds.

Robert de Snoo
Bestuurder Human & Tech institute
Na zijn studie Bestuurlijke Informatica aan de Erasmus Universiteit heeft Robert gewerkt als consultant, projectmanager en innovatie-manager in het binnen- en buitland waaronder bij Delta Lloyd. Daarna heeft hij binnen Ordina verschillende managementfuncties bekleed. Als laatste was hij managing director van Clockwork het digitale label met destijds 200 FTE. Vanaf 2017 heeft hij de DenkTank Innovatie & Vertrouwen opgezet en begeleid als programmamanager. Uit dit samenwerkingsverband tussen Achmea, KPN, Rabobank en Royal Schiphol Group is het Human & Tech institute voortgekomen. Vanuit zijn rol als medebestuurder van deze stichting begeleidt hij verschillende samenwerkingsverbanden om gezamenlijk nieuwe richtlijnen op te zetten omtrent ethische reflectie op digitale en data-innovatie. Het gaat hierbij onder andere over het inrichten van processen en governance rond dit thema met verschillende stakeholders. Ook werkt hij als onafhankelijke senior management-consultant waarbij hij groot zakelijke klanten begeleidt aan de voorkant van vernieuwing. Het vergroten van onderling vertrouwen is hierbij altijd de basis. Met zijn empathie en energie helpt hij managementteams met het bespreken en oplossen van heikele thema’s. Daarnaast opereert hij als toezichthouder en bemiddelaar tussen verschillende organisaties die op elkaar zijn aangewezen.

Hans van Santen
Huisarts
Hans van Santen (1960) behaalde in 1985 het artsexamen cum laude aan de Universiteit van Leiden. In 1987 rondde hij zijn specialisatie tot huisarts af. Sinds 1988 is hij als huisarts gevestigd in Velp. Naast de dagelijkse praktijk was hij in de jaren negentig betrokken bij de organisatie van nascholing en adviseerde hij collega’s over hun praktijkorganisatie. Van 2002 tot 2006 was hij vice-voorzitter van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Uit hoofde van deze functie had hij diverse andere bestuurlijke functies. Na deze bestuurlijke periode gaf hij leiding aan het opzetten van een eerstelijns samenwerkingsverband en de vestiging van een groot gezondheidscentrum in Velp. Van 2012-2019 was hij hoofdredacteur van Medisch Contact, waarvan het uitgeven onder zijn leiding in eigen beheer werd genomen. Hij praktiseert nog steeds 3 dagen per week in Velp en is daarnaast actief als dagvoorzitter en moderator. Sinds juni maakt hij een wekelijkse podcast met Marcel Levi over de zorg in Nederland.

René ten Bos
Hoogleraar Filosofie | Radboud Universiteit Nijmegen
Prof. dr. René Ten Bos werd in 1959 geboren in Hengelo (O). Hij studeerde filosofie aan de Radboud Universiteit en promoveerde aan wat toen nog de Katholieke Universiteit Tilburg heette. Hij werkte onder meer voor Business School Nederland, Business School Caribbean en Schouten & Nelissen. Vanaf 2000 is hij hoogleraar filosofie aan de Faculteit der Managementwetenschappen, Radboud Universiteit in Nijmegen.
Daarnaast is hij bekend als spreker en docent. Hij werkt op regelmatige basis voor Nederlandse School voor Openbaar Bestuur (NSOB), Academy of Groningen (AOG), de Politieacademie, Academie voor Medisch Specialisten en tal van andere bedrijven en organisaties. Sinds 1 maart 2020 is René ten Bos Dean van de Radboud Honours Academy. Op 28 april 2021 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Jeroen Struijs
Oprichter BUNDLE, expertisecentrum alternatieve bekostiging | Associate professor LUMC | senior onderzoeker RIVM
Jeroen Struijs is oprichter BUNDLE, expertisecentrum alternatieve bekostiging, associate professor aan het Leiden Universitair Medisch Centrum (LUMC Campus Den Haag) en senior onderzoeker bij de afdeling Kwaliteit van Zorg en Gezondheidseconomie bij het RIVM. Jeroen is momenteel projectleider van de landelijke monitor integrale bekostiging van de geboortezorg en juiste zorg op de juiste plek bij het RIVM. Jeroen is een voormalig Commonwealth Fund Harkness Fellow in HealthCare Policy and Practice en was werkzaam op Harvard School of Public Health. Hij deed daar onderzoek naar bekostigingsmodellen in de zorg. Jeroen heeft diverse internationale publicaties op het terrein van alternatieve bekostigingsmodellen; van design tot evaluatie. Hij heeft recent een academisch expertisecentrum voor alternatieve bekostiging in de zorg (BUNDLE) opgericht waarin zorgpartijen worden ondersteund bij het design, implementatie en evaluatie.

Bioloog | Hoofd Educatie Koninklijke Burgers’ Zoo

Mark Spit
Manager Strategie & Beleid | UMCG

Manager Strategie en Sales Isala

Lea Bouwmeester
Boundary Spanner, BeBright

CEO, Haaglanden Medisch Centrum

Constanze Mager
Bioloog | Hoofd Educatie Koninklijke Burgers’ Zoo
Constanze Mager werd geboren in 1976 in Wenen, waar zij aan de universiteit zoölogie – gedrag en ecologie – studeerde. Van jongs af aan was zij veel in de Weense dierentuin te vinden, eerst als bezoeker en later als medewerker. In het kader van haar afstudeerthema ‘Moeder-kind gedrag van orang oetans in dierentuinen’ observeerde ze in diverse Europese dientuinen apen. Na afronding van de studie verhuisde zij in 2001 naar Nederland om op de afdeling educatie in Apenheul aan de slag te gaan. Tien jaar later werd zij hoofd educatie in Koninklijke Burgers’ Zoo. Onder meer begeleidt Constanze in dit dierenpark studenten die diergedrag observeren en leidt ze rondleiders op. Voor zakelijke groepen belicht ze graag de parallellen tussen diergedrag en menselijk gedrag op de werkvloer. Hieruit is ook haar boek ‘Stoor nooit een vlooiende aap’ voortgekomen, dat in 2019 verscheen.
Natuurbehoud heeft een speciale plek in haar hart. Daarom zet zij zich in voor natuurbehoudscampagnes van Europese dierentuinen, zoals in 2005 voor Madagaskar, 2011 voor de mensapen en 2017/18 voor de Aziatische zangvogels. Tevens coördineert zij de natuurbehoudsprojecten van Burgers’ Zoo. Een groot deel van de opbrengsten van lezingen en verkoop van haar boeken gaat naar natuurbehoud in het Midden-Amerikaanse Belize, waar een zeekoeien- en apen opvangproject met kleine investeringen een groot verschil maakt.

Mark Spit
Manager Strategie & Beleid | UMCG
Mark Spit is na zijn studie bedrijfseconomie in Groningen gestart bij de verzekeraar AEGON. Eerst als controller en uiteindelijk als manager van de strategische inkoopafdeling van AEGON Nederland. Vanwege zijn verlangen om zijn commerciële kennis en vaardigheden meer maatschappelijke waarde te geven, is hij overgestapt naar de wereld van de zorg: het UMCG. In het UMCG is Mark gestart als concerncontroller met de verantwoordelijkheid voor verschillende afdelingen waaronder informatiemanagement en externe financiering. Zijn streven was de financiële kolom dichter bij de medische kolom te brengen. Dicht op de business zitten, zoals ze dat in het bedrijfsleven noemen. Juist in de zorg is dat soms uitdagend, maar wel essentieel om de zorg duurzaam beschikbaar en betaalbaar te houden voor iedereen. Vanaf 2012 heeft hij de marketing- en verkoopafdeling vormgegeven. Dit betekende in de interne organisatie een ommezwaai: blik naar buiten en nadenken over waarom het UMCG uniek is.
De eerste jaren van de onderhandelingen met zorgverzekeraars brachten zijns inziens te weinig toegevoegde waarde voor de patiënt. Het ging te veel over geld en de daadwerkelijke inhoud en toekomstige uitdagingen kwamen onvoldoende aan bod. Gelukkig vond hij hier steun bij Menzis, samen zijn ze de contouren gaan schetsen van en een andere invulling gaan geven aan de afspraken. Beiden in de overtuiging dat ze er als strategische partners samen voor stonden en dat daar een andere overeenkomst bij hoorde. Dit heeft geleid tot een meerjarenovereenkomst 2018-2022 “Samen voor een gezonder Noord Nederland”. Een contract met oog voor de belangen van beide organisaties. Sinds 2019 werkt Mark als directeur Strategie & Beleid waarmee hij invulling geeft aan de speerpunten van het UMCG: toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg voor de toekomst in combinatie met het zichtbaarder maken van de geleverde kwaliteit en meer oog voor preventie. Healthy Ageing is niet voor niets het motto van het UMCG. Zijn overtuiging? “Samen met onze regionale partners kunnen we veel bereiken. Als we doorgaan op de huidige voet belanden we namelijk onherroepelijk in een zorginfarct.”

Frans Bierens
Manager Strategie en Sales Isala
Na twaalf jaar als manager Zorginkoop gewerkt te hebben bij Zilveren Kruis, maakte Frans Bierens in 2007 de overstap naar Isala in Zwolle. Als manager strategie en sales regisseert hij de contractering van zorgverzekeraars. Daarnaast houdt hij zich bezig met strategische vraagstukken zoals transitie van zorg, portfoliokeuzes, samenwerking en netwerkvorming en is hij betrokken bij het introduceren van waardegedreven zorgketens in de organisatie van het ziekenhuis.

Lea Bouwmeester
Boundary Spanner, BeBright

Ingrid Wolf
CEO, Haaglanden Medisch Centrum
Ingrid is haar carrière begonnen als vaatchirurg en sinds 2013 fulltime bestuurder. Daarnaast heeft zij de volgende nevenfuncties: lid van de raad van commissarissen van PSV, voorzitter raad van toezicht Gezond op Zuid, Lid College Geneeskundige Specialismen en voorzitter van de Stichting Transmurale Zorg Den Haag eo.

Peter Bennemeer
Voormalig CEO Bernhoven

Tom van Helmond
Advocaat, partner Loyens & Loeff

Voorzitter RvB Omring

Karina Raaijmakers
Directeur Toezicht Nederlandse Zorgautoriteit

Robin Bremekamp
Oprichter/partner Common Eye

Peter Bennemeer
Voormalig CEO Bernhoven
Peter Bennemeer is na zijn studie bedrijfskunde zijn werkzame carrière in de FMCG (Fast Moving Consumer Industry) gestart. Hij heeft in die periode (27 jaar) bij verschillende blue chip companies zoals Mars Inc., Kellogg’s, Reckitt Benckiser, H.J. Heinz, Danone en Cloetta, zowel nationaal als internationaal diverse bestuurlijke rollen waaronder de CEO rol vervuld. Na een sabbatical in 2010 waar hij een minor filosofie heeft volgde, maakte Bennemeer de overstap naar de zorgsector. Tijdens zijn periode als bestuursvoorzitter van ziekenhuis Bernhoven heeft hij een nieuwe strategie ontwikkeld op basis waarvan hij het ziekenhuis getransformeerd heeft. Deze nieuwe strategie en transformatie heeft een brede bekendheid gekregen binnen en buiten de gezondheidszorg sector. Bennemeer heeft hier een boek over geschreven met de titel ‘De ingreep, hoe een buitenstaander het ziekenhuis beter maakte’. In dit boek, uitgebracht en een bestseller in 2021, neemt Bennemeer de lezer mee in de wonderlijke wereld die zorg heet en deelt hij met de lezer hoe hij zowel voor als achter de schermen de transformatie heeft vormgegeven. Hij is sinds 2018 boardroom consultant en adviseert beleidsmakers en bestuurders zowel binnen als buiten de zorg. Als toezichthouder is hij zowel internationaal als nationaal actief en geeft hij gastcolleges aan diverse instituten.

Tom van Helmond
Advocaat, partner Loyens & Loeff
Tom van Helmond, advocaat en partner bij Loyens & Loeff is lid van de praktijkgroep Mededinging & Overheid. Hij is gespecialiseerd in healthcare en (Europees) aanbestedings- en mededingingsrecht. Tom adviseert en procedeert veel voor partijen in de zorgsector en mag zorgverzekeraars, zorginstellingen (cure en care), maatschappen van beroepsbeoefenaren, brancheverenigingen en zorgondernemers tot zijn cliënten rekenen. Door zijn medische achtergrond beschikt Tom over een uitgebreide kennis van de gezondheidszorg en de zorgmarkt die hem van pas komt bij het behartigen van de juridische belangen van zijn cliënten. Tom is voorzitter van het Life Sciences en Healthcare team van Loyens & Loeff. Tom is een veelgevraagd spreker op zijn vakgebieden en publiceert regelmatig op het gebied van healthcare en (Europees) aanbestedings- en mededingingsrecht in vaktijdschriften.

Jolanda Buwalda
Voorzitter RvB Omring
Jolanda Buwalda is voorzitter raad van bestuur van Omring. Zij startte haar carrière in Frankrijk aan de universiteit van Clermont-Ferrand als hoofd van de divisie expats.
Teruggekeerd in Amsterdam was zij met haar gedragsdeskundige en bestuurskundige achtergrond werkzaam in de directie van HVO-Querido. In 1997 stapte zij over naar de directie van de Gemeentelijke dienst Register Amsterdam. Haar resultaatsgebieden waren Openbare orde&veiligheid, burgerzaken, verkiezingen en internationale betrekkingen. Naast het adviseurschap binnen het kabinet burgemeester, realiseerde zij de dienstverlening van de stadsdelen en het digitale burger servicepunt; Mijn Amsterdam.nl.
In 2002 vervolgde zij haar loopbaan als bestuurder van Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam.
Met als portefeuilles, bedrijfsvoering, contractering, onderwijs, ggz en justitie. Het invoeren van integrale zorg op basis van evidence based interventies was een belangrijke mijlpaal.
Eind 2006 heeft zij als voorzitter Raad van Bestuur van 20 Amsterdamse Gezondheidscentra innovaties doorgevoerd op het gebied van ketenzorg met de ziekenhuizen en digitalisering. Tevens is na het verwerven van status preferred provider van de zorgverzekeraar bijgedragen aan de doelstellingen van het grote stedenbeleid.
In 2014 stapte ze over als voorzitter van de Raad van Bestuur van Omring een VVT organisatie op het snijvlak van cure-care-community. Succesvol in contractinnovatie met zorgverzekeraars en zorgkantoor. Zij is voorzitter van het Arbeidsmarktplatform ZWplus en initiatiefnemer tot de oprichting van het Regioplatform NHN gezond voor Elkaar met twee ziekenhuizen inzake hospital@home, digitalisering, capaciteitsmanagement en patiëntenlogistiek. Daarnaast is zij ook toezichthouder bij uitvoeringsorganisaties binnen de zorg en bij kennisinstituut Vilans.

Karina Raaijmakers
Directeur Toezicht Nederlandse Zorgautoriteit
Karina Raaijmakers studeerde Economie en Nederlands Recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is sinds 2018 directeur Toezicht bij de Nederlandse Zorgautoriteit. In die rol richt zij zich onder meer op het verbeteren van het zorginkoopproces, als belangrijke randvoorwaarde voor goede afspraken tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders in het belang van duurzame toegankelijkheid van zorg.

Robin Bremekamp
Oprichter/partner Common Eye
Mensen en organisaties beter met elkaar laten samenwerken is mijn passie. Voor mij betekent een ‘common eye’ de voortdurende zoektocht naar mogelijkheden om in situaties met tegengestelde belangen een gemeenschappelijke ambitie te formuleren. In een zorgvuldig proces probeer ik mensen en organisaties met elkaar te verbinden door ze inzicht te geven in elkaars belangen.
Geconfronteerd met de weerbarstigheid van mensen en systemen ben ik op zoek gegaan naar manieren om van de weerstand een kracht te maken. Of het nu gaat om een meerjarencontract tussen ziekenhuis en zorgverzekeraar, samenwerken in het maatschappelijk middenveld of samenwerking tussen zorgaanbieders, de essentie is telkens de oprechte wil om er samen uit te komen. Dat is mensenwerk en dat lukt naar mijn overtuiging alleen met oprechte interesse, wederzijds vertrouwen, een gezamenlijke ambitie en een betekenisvol proces.
Drs. Robin Bremekamp is mede-initiator/bestuurder van Masterclass Health Contracting.

Bas Leerink
Managing director IG&H

Wim Muilenburg
Bestuurder Stichting De Driestroom

Peter Paul Doodkorte
Senior adviseur Sociaal Domein

Sjoerd Repping
Hoogleraar Zinnige Zorg, Amsterdam UMC

Ab Klink
Executive Advisor, PwC

Bas Leerink
Managing director IG&H
Bas Leerink is op dit moment managing director bij IG&H en leidt daar het team wat zich richt op de gezondheidszorg. Daarnaast is hij lid van de Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving, waar hij onder andere leiding gaf aan de totstandkoming van een advies over zorginkoop in 2017.
Opgeleid en gepromoveerd als klinisch chemicus startte hij zijn carrière op de Nederlandse Antillen. Terug in Nederland lonkte McKinsey & Company, en bracht hij het daar tot Associate Principal en co-lead van de European Healthcare Practice. Om het geleerde in de praktijk te brengen stapte Bas over naar Menzis, eerst als directeur Zorg, later als lid raad van bestuur. Bij Menzis leerde Bas het vak van zorgcontractering beter kennen, en het ook in de praktijk brengen. Twee belangrijke resultaten zijn het concept van de aanneemsom voor ziekenhuizen en het preferentiebeleid in de farmacie. In de periode 2013 – 2018 was Bas voorzitter Raad van Bestuur bij MST. Daar slaagde hij erin om (onder andere) het partnership met zorgverzekeraars aan te gaan en om te zetten in een meerjarenafspraak.

Wim Muilenburg
Bestuurder Stichting De Driestroom
Ir. Wim Muilenburg ondersteunde als consultant en manager van PricewaterhouseCoopers tientallen organisaties op het thema van bedrijfsvoering en strategische ontwikkeling. Daarbij lag zijn focus vooral op gemeenten (o.m. Nijmegen, Venlo, Heerlen en Amsterdam) en op de themagebieden zorg/welzijn (GGD/TBS klinieken/jeugdzorg en gehandicaptenzorg) onderwijs (Radboud Universiteit/ ROC’s) en volkshuisvesting/woningcorporaties. In 2008 was hij als een van de oprichters verantwoordelijk voor de oprichting van een van de eerste zorgfranchiseketens in Nederland die particuliere zorgaanbieders met elkaar verenigde. In 2009 trad hij in dienst als voorzitter van de Raad van Bestuur van Driestroom, een landelijk werkende organisatie met een focus op gehandicaptenzorg/jeugdzorg en arbeidstoeleiding. In de periode na 2009 ontwikkelde Driestroom zich tot een innovatieve organisatie die met succes oplossingen zocht en vond voor noodzakelijke veranderingen in het sociaal domein. Op 1 augustus jl. trad Wim terug als voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij geeft nu leiding aan de franchiseketen van Driestroom.

Peter Paul Doodkorte
Senior adviseur Sociaal Domein
Peter Paul Doodkorte is binnen zijn expertgebied – het sociale domein – een authentiek en gewaardeerd sparringpartner op uitvoerend, tactisch en strategisch niveau. Als uitvoerend professional, bestuurder, strategisch adviseur, projectleider of kwartiermaker heeft hij in de afgelopen 45 jaar in verschillende politiek-bestuurlijke omgevingen mede vormgegeven aan de ontwikkelingen binnen de zorg voor jeugd en het sociaal domein. Onder meer realiseerde hij nieuwe vormen van bekostiging (populatiegebonden financiering) en samenwerking (coöperatieve samenwerkingsverbanden tussen instellingen voor welzijn en zorg).
Peter Paul laat zich inspireren door zijn omgeving. Hij heeft passie, is sociaalvaardig, analytisch scherp, creatief en enthousiasmerend en heeft een vlotte hand van schrijven. Zijn motto is: “Als je opgaven en uitdagingen kantelt, ontstaan er nieuwe perspectieven met kansen en mogelijkheden.”

Sjoerd Repping
Hoogleraar Zinnige Zorg, Amsterdam UMC
Sjoerd Repping is hoogleraar Zinnige Zorg aan het Amsterdam UMC en voorzitter van het programma Zorgevaluatie en Gepast Gebruik (ZE&GG). Tot 2019 was hij hoogleraar Voortplantingsbiologie en hoofd van het Centrum voor Voortplantingsgeneeskunde van het AMC. Sjoerd geeft als voorzitter van ZE&GG sturing aan het samenwerkingsverband van alle partijen uit de medisch specialistische zorg dat als doel heeft om de zorg beter wetenschappelijk onderbouwd te krijgen door het uitvoeren van zorgevaluatieonderzoek en het implementeren van gepast gebruik van zorg.

Ab Klink
Executive Advisor, PwC
Ab Klink (1958) is sinds 1 juli 2021 Executive Advisor van adviesbureau PwC waar hij zich ook op internationaal niveau inzet voor zorg. Ab was van januari 2014 tot juni 2021 lid van de Raad van Bestuur van Coöperatie VGZ. Binnen de driekoppige RvB beheerde hij de portefeuille Zorg.
Sinds mei 2011 heeft Klink een aanstelling als hoogleraar Zorg, arbeidsmarkt en politieke sturing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij behaalde in 1985 zijn doctoraalexamen sociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In 1991 promoveerde hij in de rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Leiden. Van 1992 tot 1999 werkte hij op het Ministerie van Justitie waar hij de volgende functies heeft bekleed: beleidsmedewerker Bureau Secretaris-Generaal, raadadviseur Stafafdeling Algemeen Wetgevingsbeleid, beleidscoördinator van de Directie Ontwikkeling Rechtspleging en plaatsvervangend directeur Rechtspleging. Van 1999 tot 2007 was Klink directeur van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA.
In 2003 werd Klink lid van de Eerste Kamer voor het CDA. Van 2007 tot 2010 was hij minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport in het kabinet Balkenende IV. Daarna werd hij hoofd van de adviespraktijk voor de Nederlandse zorgmarkt bij strategisch adviesbureau Booz & Company totdat hij begin 2014 begon als RvB-lid bij Coöperatie VGZ.
.

Patrick Jeurissen
Hoogleraar betaalbare en toegankelijke zorg | Radboud UMC

Patrick Jeurissen
Hoogleraar betaalbare en toegankelijke zorg | Radboud UMC
Prof. dr. Patrick Jeurissen is hoogleraar betaalbare en toegankelijk zorg aan het Radboudumc, visiting professor aan de London School of Economics en wetenschappelijk adviseur voor het ministerie van VWS. Op 8 december 2021 publiceerde hij samen met prof. dr. Hans Maarse het boek “The market reform in Dutch health care. Results, lessons and prospects”. Eerder werkte hij voor de Raad voor Volksgezondheid en Zorg en het ErasmusMC. Patrick onderzoekt het zorgbeleid en de financiën van verschillende zorgstelsels en zorgmodellen, bij voorkeur op basis van interdisciplinariteit en een zorginhoudelijke wenselijkheid. Hij was (co)-auteur van meer dan honderd wetenschappelijke publicaties en een viertal boeken over deze onderwerpen. Hij was ook adviseur voor de EU, de WHO, de OECD en de overheden van Zwitserland, Oostenrijk en Finland over deze zaken. Zijn huidige focus zit op derdelijnszorg, multimorbiditeit en administratieve lasten.